De ‘do’s en don’ts’ voor de perfecte pitch van een interieurdesignproject
Interieurontwerp moet functioneel zijn en tegelijkertijd de wow-factor hebben. Met onze design pitch do’s & don’ts combineer je het beste van beide werelden om je klant te verbazen. Graag gedaan!
De do’s:
– Meten en hermeten is key tijdens de renovatie van je ruimte. De bestaande reconstructieplannen zijn vaak verouderd, wat fouten in het ontwerp kan veroorzaken. Je begrijpt het wel: je gaat liever niet met die oude plannen aan de slag.
– Moodboards leggen de fundamenten voor de uitstraling van je projectdesign. Zorg dus altijd voor uitgebreide en gevarieerde concepten. Het moodboardproces laat je creatief samenwerken met je klanten in de eerste ontwerpfase, zodat je 3, 4 of 5 ontwerprondes kunt overslaan. Less is more!
– Overleg uitgebreid met je aannemers; beter te veel dan te weinig. Zij zijn de experts met kennis van diverse producten en kunnen waardevolle tips geven over hoe je bepaalde producten in het ontwerp verwerkt.
– Een intense samenwerking met focus op de persoonlijkheid van het merk of de klant staat voorop. Door goed naar je klant te luisteren, selecteer je het perfecte materiaal uit een hoogwaardige en veelzijdige selectie. En voldoe je aan al z’n wensen.
– Geef je interieur wat meer kleur met color blocking. In moderne interieurs vind je tegenwoordig allerlei gedurfde en opvallende elementen. Mix en match onverwachte kleuren, opvallende decoratiestukken en vloerbedekking voor dat wow-effect. Ga ervoor, je leeft tenslotte maar één keer!
– Je materiaal- en kleurenpalet recycleren voor nieuwe projecten? Dat doe je liever niet. Het is juist goed om niet steeds terug te grijpen naar vertrouwde, succesvolle combinaties. Dat betekent dat je je thuis voelt bij uiteenlopende doelgroepen en je verbeelding de vrije loop laat. Dat je elke opdracht als uniek beschouwt. En dat je graag grenzen verlegt. Wij hebben nog nooit twee keer dezelfde natuursteen uitgekozen hoor!
De don’ts:
– Denk goed na over een samenwerking met een aannemer. De prijs is belangrijk, maar de kwaliteit van het werk dat de aannemer levert is nog belangrijker. De prijsverschillen (gebaseerd op markttarieven) bestaan om een reden: kwaliteit komt met een prijskaartje.
– Meng niet zomaar drie verschillende houtsoorten in één ruimte. Tenzij je wilt dat het interieur eruitziet als een traditionele Oostenrijkse Stube.
– Design moet hoofden doen draaien. Dat betekent niet dat je alles van nul moet bedenken voor een innovatief interieur. Prototypes kunnen je een fortuin kosten, dus waarom experimenteer je niet met wat er al is?
– Bespaar niet op functionaliteit en technieken. Kostenefficiënte en toekomstgerichte technologieën zijn onmisbaar voor de duurzaamheid van een project.